Biuletyn Informacji Publicznej
Zespół Szkół Nr 2 w Swarzędzu

Treść strony

PLAN PRACY ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 W SWARZĘDZU

Plan pracy Zespołu Szkół nr 2 na  rok szkolny 2012/2013

Podstawa prawna planu:

  1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku.
  2. Rozporządzenie MEN z dnia 26 lutego 2002 roku oraz z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.
  3. Rozporządzenie MEN z dnia 10 sierpnia 2001 roku w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów.
  4. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka oraz Konwencja o Prawach Dziecka.
  5. Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i  Wielkopolskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2012/2013 ; wnioski z zewnętrznego mierzenia jakości pracy szkół.
  6. Wnioski i wytyczne do pracy z roku szkolnego (ubiegłego) podjęte na posiedzeniach Rad Pedagogicznych do realizacji w roku szkolnym 2012/2013
  7. Wewnątrzszkolne prawo oświatowe (Wewnątrzszkolny System Oceniania; Szkolny Program Wychowawczy; Szkolny Program Profilaktyki).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7.10.2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.

drukujdrukuj

OBSZAR

ZADANIA

ODPOWIEDZIALNI

CZAS REALIZACJI

Zarządzanie strategiczne

1.    Zorganizować posiedzenie zespołów zadaniowych do opracowania wspólnych kryteriów oceniania oraz stosowanych wag przy korzystaniu z dziennika internetowego i ustalenie wniosków z realizacji
-    Zespoły samokształceniowe
-    Zespół  zadaniowy  do spraw promocji szkoły
-    Koordynator  dziennika internetowego
-    Zespół ds. planu pracy szkoły

przewodniczący zespołów przedmiotowych
Anna Adamczyk, Olga Szczepaniak, Anna Waszkiewicz
Beata Przypis
Hanna Kempka, Beata Czerska, Małgorzata Mielcarek,Barbara Jarolewska/ Anna Wojcieszak
 

cały rok
 

Wewnątrzszkolny system zapewniania jakości

1.    Zapoznać Radę Pedagogiczną z planem nadzoru pedagogicznego na rok szkolny.
2.    Zapoznać uczniów i rodziców z wnioskami  z  wewnętrznych badań i diagnoz dotyczących określonych obszarów pracy szkoły prowadzonych w roku szkolnym (ubiegłym).wyniki egzaminu maturalnego w stosunku do egzaminu gimnazjalnego, wartość dodana
3.    Przeprowadzić wśród rodziców uczniów klas I  ankietę „Szkoła mojego dziecka”.
4.    Przeprowadzić wśród uczniów klas I  „Moja szkoła”.
5.    Uściślić współpracę z rodzicami w celu zapobiegania niepowodzeniom szkolnym uczniów zgodnie z przyjętym harmonogramem
 

dyrektor
dyrektor, wychowawcy klas I


dyrektor, pedagog w porozumieniu z wychowawcami kl.I
dyrektor, zespół nauczycieli
 



początek II semestru



cały rok






 

Promocja

1.    Upowszechniać osiągnięcia szkoły w formie:
a)    publikacji w prasie, radiu, telewizji,
b)    reklamy wśród uczniów gimnazjów i ich rodziców (Dni Otwarte Szkoły).

2.    Prezentować osiągnięcia szkoły w środowisku :
a)    wydać folder o szkole,
b)    prowadzić stronę internetową
c)    przeprowadzić prezentację II LO w gimnazjach

d)    zorganizować „drzwi otwarte” dla gimnazjalistów
e)     zorganizować   Święto Szkoły – dwudziestolecie istnienia szkoły..



3.    Pozyskać dla szkoły sojuszników wspierających jej działalność poprzez :
a)    współpracę z Bibliotek ą Publiczną, Pedagogiczną, Ośrodkiem Kultury
c)    współpracę z księgarniami (kiermasz książek pod choinką, akcja podręcznik …)
d)    współpracę ze szkołami w powiecie
e)    współpracę z klubami sportowymi
f)    udział w działaniach środowiska lokalnego, współpraca z TPD
g)    uczestnictwo w imprezach sportowo – rekreacyjnych
h)    udział w targach edukacyjnych
i)    przekazywanie  informacji o imprezach w środowisku lokalnym

dyrektor, nauczyciele
zespół do spraw promocji szkoły (Anna Adamczyk, Olga Szczepaniak, Anna Waszkiewicz)

j.w.
Olgierd Promiński, Iwona Sobczyk
Dyrektor, wybrani nauczyciele

dyrekcja, wszyscy nauczyciele
Chętni nauczyciele, SU, koordynator i osoba odpowiedzialna - Małgorzata Mielcarek



dyrektor



Monika Będziecha- Tischer
Błażej Jaworski, Ewa Portala- Janik
Beata Czerska                                             Wojciech Hoffmann
 


cały rok





grudzień 2012

luty, marzec 2013
13  kwietnia





cały rok


.

Cały rok
Styczeń-luty
Cały rok
 

Nauczyciele

 

1.        Dokonać przydziału obowiązków i zadań nauczycielom zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami i umiejętnościami.

2.        Wykorzystywać kwalifikacje i doświadczenie zawodowe w ramach prowadzonych:

a)      działań innowacyjnych,

- realizalizacja projektu „uczeń online” z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej,

- prowadzenie zajęć pozalekcyjnych wykorzystujących „e- learning”,

- kontynuowanie współpracy z Uniwersytetem przyrodniczym i podjęcie współpracy z UAM w ramach koła geograficznego,

- udział w corocznym cyklu „Wielka lekcja geografii” propagującym wiedzę podróżniczą i wiedzę o geografii,

a)      zewnętrznych projektach mających na celu rozwój intelektualny uczniów                          ( np. świadoma przedsiębiorczość),

b)      współpracy z PAN- Oddział w Poznaniu- Instytut Środowiska Rolniczego i Leśnego,

c)      lekcji otwartych prezentujących skuteczność i efektywność metod aktywnych w nauczaniu,

d)     posiedzeń zespołów przedmiotowych zgodnie z przyjętym harmonogramem

e)      powołanie nowego zespołu ds. radiowęzła szkolnego

3. Projekt  E-szkoła Moja Wielkopolska w ramach projektu unijnego  współfinansowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

 

dyrektor



Agata Adamczak

Agata Adamczak

Agata Adamczak

dyrektor, Halina Pypno

wicedyrektor

przewodniczący zespołów przedmiotowych


przewodniczący zespołów przedmiotowych

Hanna Kempka, zespół uczniowski
Lider i opiekunowie grup projektowych:                                       H.Kempka,L.Musielak,E.Portala -Janik
 





cały rok



listopad

cały rok
 

Rozwój zawodowy nauczycieli

1.    Rozwijać umiejętności metodyczne i pedagogiczne nauczycieli zgodnie z:
a)    planem Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli realizowanym w ramach Rad Pedagogicznych
b)    harmonogramem hospitacji oceniających pracę nauczycieli.
 

dyrektor, wicedyrektor


jw.
 

                  

                     cały rok
 

Warunki działalności szkoły

1.    Wzbogacić działy księgozbioru biblioteki szkolnej o:
a)    literaturę metodyczną dla nauczycieli,
b)    literaturę piękną dla młodzieży,
c)    kanon lektur szkolnych.
2.    Prowadzić remonty obiektu szkolnego zgodnie z opracowanym planem remontów
3.    Wzbogacić bazę sportową szkoły

bibliotekarz



dyrekcja
kierownik gospodarczy
 


cały rok
 

Zdrowie, higiena i bezpieczeństwo pracy



1.    Dbać o harmonijny rozwój i zdrowie uczniów poprzez uczestnictwo w zawodach sportowych i imprezach rekreacyjnych.
2.    Promować zdrowy styl życia poprzez uczestnictwo młodzieży w  pozalekcyjnych zajęciach sportowych i rekreacyjnych.
3.    Zorganizować spotkanie z pracownikami Zakładu Medycyny Sportu AWF Poznań, dotyczące stosowania odżywek i dopingu w sporcie oraz niezdrowych metod odchudzania i żywienia.
4.    Realizować tematykę prozdrowotną wśród młodzieży zgodnie z przyjętym harmonogramem
5.    Prowadzić promocję zdrowia w ramach działalności koła biologicznego
6.    Wprowadzenie powiatowego programu ochrony zdrowia psychicznego:
a)    Problematyka zdrowia psychicznego w pracy nauczyciela- wychowawcy
b)    Dbanie o psychikę ucznia – doradca zawodowy/pedagog – pogadanki, spotkania



nauczyciele WF

nauczyciele WF

nauczyciele WF

nauczyciele, pielęgniarka szkolna
Lucyna Musielak

Wychowawcy
Doradca zawodowy/ pedagog
 



cały rok



                    marzec- czerwiec

cały rok
cały rok

cały rok
 

Kierowanie szkołą, obieg informacji

 

1.        Usprawnić system uzyskiwania i obiegu informacji między uczniami – rodzicami – nauczycielami poprzez  pełne wykorzystanie możliwości dziennika internetowego, radiowęzła, strony internetowej szkoły

2.        Zachęcać uczniów do aktywnego udziału w pracach organizacji szkolnych i realizować zadania zgodnie z przedstawionym planem pracy (SU, SK PTTK)

 

3.        Doskonalić system gromadzenia, badania i przetwarzania danych statystycznych poprzez aktualizację Biuletynu Informacji Publicznej

 

wychowawcy klas
Olgierd Promiński, Hanna Kempka, Iwona Sobczyk
Anna Waszkiewicz, Olgierd Promiński


Anna Wojcieszak/Barbara Jarolewska, Hanna Krawczyk
 


cały rok




 

Organizacja procesu kształcenia


1. Rozwijać zainteresowania i szczególne uzdolnienia uczniów:
a)    zgodnie z ustalonym kalendarzem imprez na rok szkolny
b)    poprzez uczestniczenie w zawodach sportowych odbywających się wg kalendarza Zarządu Oddziału Szkolnego Związku Sportowego,
c)    dla zainteresowanych uczniów zorganizować zajęcia z języka francuskiego,
d)    uczestniczyć w zajęciach Ośrodka Kultury i Biblioteki Pedagagicznej w Swarzędzu
2.    Wspomagać efektywność procesu uczenia się i nauczania poprzez:
a)    zorganizowanie zajęć przygotowujących  do matur(fakultety)
4.    Prowadzić działania promujące czytelnictwo w formie:
a)    kampanii uwolnij książkę – bookcrossing
b)    plebiscytu „Złota Dziesiątka Bestsellerów Uczniów i Nauczycieli”.
c)    obchody, Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich  w ramach lekcji bibliotecznych
 



dyrektor
nauczyciele WF

nauczyciele przedmiotu
nauczyciele

dyrekcja,nauczyciele  przedmiotów egzamin.
bibliotekarz
 












kwiecień
maj
 

Przebieg procesu kształcenia
 

1.    Sporządzić harmonogram realizacji treści  programowych .
2.    Omówić na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasowego Zasady Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
3.    Na zajęciach edukacyjnych zapoznać młodzież z Przedmiotowym Systemem Oceniania.
4.    Przeprowadzić ewaluację Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania wśród uczniów klas II



5.    Wdrażać uczniów do aktywności i odpowiedzialności za własny rozwój w ramach udziału w projektach:
a)    Młodzi Obywatele Działają,
b)    Młodzi Głosują – Wybory do Parlamentu
c)    Edukacja obywatelska   
 

nauczyciele przedmiotów
wychowawcy klas


dyrektor
nauczyciele przedmiotów
zespół ds. monitoringu WSO

Stanisław Morchat, Wojciech Hoffmann
 






?



 

Efekty kształcenia

1.    Diagnozować poziom wiedzy i umiejętności uczniów w ramach hospitacji diagnozujących zgodnie z harmonogramem.
2.    Przeprowadzić diagnozę poziomu wiedzy i umiejętności uczniów w poziomach:
a)    klas: I, z matematyki
b)    klas: I z biologii,  historii
c)    klas II  z języka angielskiego,
d)    klasa II  z j. niemieckiego.
 

dyrektor, wicedyrektor

szkolne zespoły przedmiotowe

 

cały rok

połowa czerwca


czerwiec
 

Praca wychowawcza, profilaktyczna i opiekuńcza

Praca wychowawcza, profilaktyczna i opiekuńcza
 

1.    Prowadzić działania w ramach „Szkoły dla Rodziców” zgodnie z przyjętym harmonogramem
2.    Prowadzić działania wychowawczo-profilaktyczne i opiekuńcze wobec młodzieży zgodnie z przyjętym harmonogramem
3.    Promować wartości, których nośnikami są symbole narodowe i szkolne poprzez zorganizowanie obchodów ważnych rocznic oraz wydarzeń wg ustalonego harmonogramu – załącznik nr 1.
4.    Realizować zadania zgodnie z przedstawionym planem pracy Samorządu Uczniowskiego.
5.    Kontynuować wydawanie gazetki szkolnej
8.    Rozpoznać wśród rodziców uczniów klas pierwszych środowisko wychowawcze uczniów i potrzeby w zakresie opieki nad nimi.
9.    Organizować rajdy piesze zgodnie z kalendarzem PTTK. I szkolnym
10.    Prowadzić opiekę nad pocztem sztandarowym podczas uroczystości szkolnych i lokalnych
 

pedagog


nauczyciele

Anna Waszkiewicz
nauczyciele języka polskiego
nauczyciele, pedagog

Olgierd Promiński, Agata Adamczak
Barbara Świder
 







cały rok








 

Efekty pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej

1.    Omówić na godzinie do dyspozycji wychowawcy klasowego wyniki ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczego za rok szkolny (ubiegły)
3.    Przeprowadzić diagnozę potrzeb i oczekiwań uczniów i rodziców w zakresie pomocy wychowawczej i psychologiczno-pedagogicznej.
 

wychowawcy klas

pedagog, uczniowie, rodzice uczniów klas I,
 

I semestr
cały rok
 

Harmonogram apeli i uroczystości

Lp.

Tematyka

Odpowiedzialny

Termin realizacji

1

Dzień Komisji Edukacji Narodowej. Pożegnanie dyrektora  P.Choryńskiego

Anna Waszkiewicz , Oliwia Tomczak
Dyrekcja

październik

2

11 listopada

Stanisław Morchat, Ewa Buczyńska

listopad

3

Święto Patrona Szkoły. Ślubowanie klas pierwszych

Małgorzata Mielcarek

listopad

4

Wigilia szkolna

ks Marek Frąckowiak,

grudzień

5

Uroczystości związane z dwudziestoleciem Szkoły

Zespół – chętni nauczyciele
Koordynator i osoba odpowiedzialna - Małgorzata Mielcarek

13   kwietnia

6

Pożegnanie klas  trzecich

Część artystyczna
Kl.IIa- Lucyna Musielak
Kl.IIb- B.Czerska

Część organizacyjna
Kl.Iic-B.Świder

26  kwietnia

Harmonogram imprez szkolnych

Lp.

Nazwa imprezy

Odpowiedzialny

Udział klas

Termin realizacji

A. IMPREZY MIĘDZYSZKOLNE

1

Licealiada – zawody organizowane przez ZS nr 2 w ramach igrzysk powiatowych i rejonowych

Beata Czerska, Ewa Portala-Janik, Błażej Jaworski

wg zgłoszeń

wrzesień –
kwiecień

2

Konkurs matematyczny „Matematyka bez granic”

Olgierd Promiński, Hanna Kempka

wg zgłoszeń

grudzień/ styczeń

1

Konkurs dla uczniów gimnazjów ze znajomości języka angielskiego

Anna Waszkiewicz
Barbara Świder

wg zgłoszeń

luty

4

Konkurs Języka Angielskiego i Języka Niemieckiego - Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych; prezentacja uczniów naszej szkoły

Barbara Świder
Monika Tischer

wg zgłoszeń

luty/marzec

5

Konkurs Matematyczny „Kangur”

Agnieszka Szymankiewicz,
Hanna Kempka

wg zgłoszeń

marzec

6

„Rozkosze łamania głowy” - konkurs dla gimnazjalistów

Olgierd Promiński

wg zgłoszeń


marzec/ kwiecień

7

Konkurs „Nasza Europa”

Wojciech Hoffmann, Stanisław Morchat,

wg zgłoszeń

marzec-kwiecień

8

Mistrzostwa Powiatu Poznańskiego w strzelaniu z broni pneumatycznej.

Kazimierz Mąkowski
nauczyciele wf
 

wg zgłoszeń

kwiecień

9

II Międzyszkolny Turniej w Piłce Nożnej im. Tadeusza Staniewskiego

Błażej Jaworski

wg zgłoszeń

w  ramach Święta Szkoły - kwiecień

B. IMPREZY WEWNĄTRZSZKOLNE (wpisujemy wszystkie imprezy zgłoszone przez nauczycieli w ramach rocznych planów pracy), np.

1

Kiermasz podręczników szkolnych

Małgorzata Witkowska

uczniowie

wrzesień

2

Wyjazdy integracyjne klas pierwszych

wychowawcy klas I
Barbara Jarolewska

klasy I

wrzesień

3

Maraton filmowy

SU, Anna Waszkiewicz

uczniowie

październik - czerwiec

4

Jasełka. Wigilie klasowe

wychowawcy klas, ksiądz katecheta

uczniowie

grudzień

5

XVII Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

Barbara Jarolewska

uczniowie

styczeń

6

Turniej piłki nożnej o puchar dyrektora szkoły

Błażej Jaworski

uczniowie

styczeń - marzec

7

Konkurs fotograficzny. Wystawa fotograficzna

Ewa Portala-Janik, Monika Będziecha-Tischer

uczniowie

styczeń - kwiecień
finał w ramach Święta Szkoły - kwiecień
 

8

Studniówka

rodzice klas III

klasy III

styczeń

9

Rekolekcje. Pielgrzymka maturzystów

Ksiądz katecheta, wychowawcy klas III

uczniowie klasy III

marzec

10

Bezpieczeństwo ruchu drogowego - spotkanie z ratownikami medycznymi i przedstawicielami policji

Kazimierz Mąkowski

uczniowie

w ramach Święta Szkoły - kwiecień

11

English Day

Barbara Świder

wg zgłoszeń

maj

12

Dzień Sportu Szkolnego

Beata Czerska, Ewa Portala-Janik, Błażej Jaworski

uczniowie

czerwiec

13

Tydzień Profilaktyki - gra uliczna.

pedagog szkolny

wybrane klasy

czerwiec

Harmonogram działań wychowawczo-profilaktycznych, opiekuńczych i prozdrowotnych

Lp.

Tematyka

Klasa

Odpowiedzialny

Termin

A. Działania wychowawczo-profilaktyczne i opiekuńcze wobec uczniów

1

Warsztaty integracyjne

Klasy I

pedagog

Wrzesień

2

Profilaktyka uzależnień – program profilaktyczny


Klasy I

specjalista z zewnątrz

I semestr

3

Antystres – zajęcia psychoedukacyjne (świadomość zdrowia psychicznego, rozpoznawanie sygnałów zagrożenia, radzenie sobie ze stresem)

Klasy II i III

Pedagog
Poradnia Psych.-Ped.Swarzędz

I semestr
II semestr

4

Świat uczuć – zajęcia psychoedukacyjne (rozpoznawanie, nazywanie uczuć – poznawanie świata wewnętrznych przeżyć)

Klasy II

pedagog

II semestr

5

Warsztaty zawodoznawcze

Klasy III

Wychowawcy klas III,
pedagog

Rok szkolny

B. Szkoła dla Rodziców

1

Psychoedukacja w ramach spotkań wychowawców klas z rodzicami:
-    dekalog dla rodziców
-    czy znasz swoje dziecko?
-    twoje dziecko może być ofiarą przemocy szkolnej
-    słów kilka o dorastaniu
-    twoje dziecko w Sieci
-    w trosce o zdrowie psychiczne dziecka

Rodzice uczniów klas i i II

Pedagog,
Wychowawcy klas

Rok szkolny

2

Klimat dla zdrowia psychicznego dziecka – warsztaty dla rodziców

I, II

Pedagog, PPP Swarzędz, specjalista z zewnątrz

Rok szkolny

3

Jak uchronić dziecko przed zażywaniem środków odurzających

Klasy I

specjalista z zewnątrz

II semestr

C. Działania prozdrowotne wobec młodzieży

1

Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach

Klasy II

specjaliści z zewnątrz

I półrocze

2

Kłopoty związane z dojrzewaniem nastolatek

Klasy I

położna

I półrocze

3

Profilaktyka chorób zakaźnych

Klasy I

pielęgniarka szkolna

II półrocze

4

Zdrowe odżywianie

Klasy II

pielęgniarka szkolna

II półrocze

5

Choroby serca (zdrowy styl życia, zapobieganie zawałom, niedokrwienie)

Klasy III

pielęgniarka szkolna

II półrocze

6

Zdrowie psychiczne

Klasy I-III

Specjaliści z zewnątrz
Doradca zawodowy

Cały rok

Terminy spotkań wychowawców klas z rodzicami w roku szkolnym 2012/2013

LP.

TERMIN ZEBRANIA:
środy

UWAGI

I semestr

1

12 IX

Rodzice uczniów klas I

2

19 IX

Rodzice uczniów klas II i III

3

14 XI

Zebrania z rodzicami uczniów klas I, II, III

4

4 XII

Drzwi otwarte z informacją o zagrożeniu ocenami niedostatecznymi

5

9 I

Wywiadówki - podsumowanie I półrocza

II semestr

6

3 IV

Zebranie z rodzicami uczniów klas I - III  połączone z poinformawaniem uczniów i rodziców klas maturalnych o zagrożeniach ocenami niedostatecznymi

7

5 VI

Drzwi otwarte dla rodziców uczniów klas I, II połączone z informacją o zagrożeniach ocenami niedostatecznymi.